Avangardni film gotovo da se i ne može definirati, jer je u stanju stalne promjene i redefinicije. U svojoj izvrsno prihvaćenoj povijesti eksperimentalnog filma, A. L. Rees prati pokret filmske avangarde na razmeđu filma i moderne umjetnosti (uz postmodernu kodu). No također uspostavlja filmsku avangardu kao neovisan oblik umjetničke prakse s vlastitom unutarnjom logikom i estetskim diskursom.
U ovom izmijenjenom i dopunjenom izdanju Rees predstavlja eksperimentalni film i video novim čitateljima zainteresiranim za film u širem smislu, te nudi vodič za entuzijaste avangardnog filma i novih medijskih umjetnosti. Od Cézannea i dadaizma preko Cocteaua, Brakhagea i Le Gricea do novog vala britanskih filmskih i video umjetnika od 1990-ih do danas, ova opsežna studija postavlja avangardni film između kinematografije i galerije uz mnoge poveznice s vizualnom umjetnošću i umjetnošću zvuka.
A. L. Rees (1949–2014) bio je znanstvenik i profesor vizualnih komunikacija na Kraljevskom umjetničkom koledžu u Londonu. Autor je knjiga i eseja o eksperimentalnom filmu, videu i medijskoj umjetnosti.
Naslov: Povijest eksperimentalnog filma i videa
Autor: A. L. Rees
Edicija: Kvadrati sekunde
Godina: ožujak 2016.
Izdavač: Udruga 25 FPS
Uredila: Marina Kožul
Prevela: Ivana Ostojčić
Dizajn i oblikovanje: Andro Giunio
Ostale informacije: meki uvez, 232 stranice, crno-bijelo
2. izdanje © A. L. Rees 2011. Palgrave Macmillan u ime British Film Instutea, 21 Stephen Street, London, W1T 1LN
1. izdanje © A. L. Rees 1999; reizdanja 2000, 2002, 2003, 2005, 2007, 2008, 2010.
© Za hrvatsko izdanje Udruga 25 FPS, edicija Kvadrati sekunde, Zagreb, ožujak 2016.
Sadržaj: Zahvale autora – O bilješkama i bibliografiji – Uvod u 2. izdanje – Predgovor
Uvod
Lociranje avangarde – Stroj za viziju – Vremenska osnova – Točka gledišta – Modernizmi
Prvi dio: kanonska avangarda
Podrijetlo slike u pokretu (1780–1880) – Fotografija – Umjetnost i avangarda: pregled od 1909. do 1920. – Kubisti – Primitivisti i pioniri (1880–1915) – Futuristi – Apstraktni film – Komična burleska – Umjetnički film i njegov krug – Filmske poeme i lirska apstrakcija – Izvori apstraktnog filma – Apsolutni film – Kubizam i popularni film – Dadaizam i nadrealistički film – Francuska avangarda od 1924. do 1932. – Glas i slika u predratnoj avangardi – Prijelaz u 1930-e i dokumentaristiku – Pregled prve avangarde – Izvori poslijeratne avangarde – Underground – Dvije avangarde (prvi znak)? – Strukturalni film
Drugi dio: Britanija, 1966–98.
Engleski strukturalisti – Primitivisti i poststrukturalisti – Gibanja u videu – Umjetnost i politika – Film malih gesti – Buntovnički valovi – Neobičan par umjetničkog filma: Derek Jarman i Peter Greenaway – Novi pluralizam – Crnačka Britanija – Elektroničke umjetnosti – yBa (mladi britanski umjetnici) – “Gdje smo sada?” – Točke otpora
Zaključak: u galeriji i u eteru
Selidba sličice s filma u video – Topologije – Podrijetlo avangarde i današnja praksa – Kazalo imena i pojmova – Bibliografija
Cijena: 150 kn
Knjiga je dostupna u narodnim knjižnicama, a može se kupiti u Superknjižari, zadarskoj Sveučilišnoj knjižari Citadeli, te zagrebačkim knjižarama Vuković&Runjić i Kino Europa Shopu.