Prošireni film kao umjetničko-filmski pokret pojavio se 1960-ih i 1970-ih godina prošloga stoljeća koji je cvjetao u Velikoj Britaniji i Sjedinjenim Državama. Iako je već Oskar Fischinger u 1920-im godinama spojio pet filmskih projektora i slajdova, što se može smatrati prvom izvedbom proširenog filma, ta je praksa svoje radikalne izričaje dobila upravo početkom druge polovine 20. stoljeća, da bi potom bila marginalizirana i potisnuta iz teorije i povijesti umjetnosti, smatrajući se nusproizvodom vizualne kulture.
Prošireni film danas predstavlja novu umjetničku formu, novi medij pa i novu granu umjetnosti gdje generacija mlađih naraštaja umjetnika koja se pojavljuje 1990-ih reaktualizira ideje pokreta, ali ne ponavlja njihove forme niti oživljava materijalističke prakse strukturalističkog pokreta koji je proširio kinematografski kôd analognim sredstvima filmskoga medija. Ulazak u digitalnu domenu i okoliš novih medija donosi preobrazbu i novi smjer za korištenje medija pokretne slike na netradicionalan način i proširenje slike do točke u kojoj se više ne govori o postizanju filmskog efekta bez upotrebe samog filma, već o istraživačkom duhu koji vodi u mnogo neočekivanih (i neograničenih) smjerova proširenja vizualnih (i auditivnih) horizonata.
Ovaj zbornik nudi pregled proširenog filma – filma koji se izvodi uživo, live cinema – od njegovih početaka do današnjih dana, analizirajući mehaničko-analognu i digitalno-procesuiranu izvedbu. Tekstovi nekih od glavnih sudionika scene pružaju pogled u živi filmski retrovizor, ali razmatraju i sve življi sadašnji trenutak.
Naslov: Prošireni film
Edicija: Kvadrati sekunde
Godina: rujan 2009.
Izdavač: Udruga 25 FPS
Urednice: Mirna Belina, Marina Kožul
Prevela: Ivana Ostojčić
Oblikovanje: Mileusnić+Serdarević
Ostale informacije: zbornik tekstova, tvrdi uvez, 190 stranica, boja
Sadržaj: Prošireni film, video i virtualni prostor (Peter Weibel); Prošireni film kao proširena stvarnost (VALIE EXPORT); Umijeće live cinema (Mia Makela-Solu); Nove oči uma (Randy Jones); Ovo nije slika smrti filma: Suvremeni prošireni i eksperimentalni film (Jonathan Walley); Prošireni film: 20. stoljeće susreće stroj (Chris Welsby); Utjecaj Londonskog društva filmskih umjetnika na moj rad (Guy Sherwin), prilog: obiteljsko stablo proširenog filma (Duncan white, Jonathan Hares)
Cijena: 100 kn
Knjiga je dostupna u knjižnicama i većim knjižarama, a može se naručiti e-poštom.