Galerija
Slika

Vizije: Što točno ne možete vidjeti u onome što ja vidim?

Vizije: Iz Kratke baze 25 FPS-a | 25. 5. 2023. | Kinoteka | 18:00 h

Novi program ciklusa "Iz Kratke baze 25 FPS-a: Vizije" donosi priče iz Palestine - priče o dekolonizaciji, građanskom sukobu i masovnoj nepravdi, ali i o tome kako se prikazana nepravda ne vidi. Krajem ‘60-ih godina 20. stoljeća postojao je sve veći osjećaj da se radikalna, propalestinska kinematografija treba razvijati kako bi širila pokret otpora. Filmaši okupljeni oko Hani Jawharieha, Mustafe Abu Alija i drugih snimaju militantne političke filmove, u kojima brzo prepoznaju snagu samoreprezentacije. Temeljna značajka palestinske (antikolonijalne) borbe bila je, a u nekim aspektima još uvijek je, borba za palestinski imidž. Do danas gomila nastalih "palestinskih slika", koju je pokrenula kolektivna palestinska svijest da deviktimizira sliku izbjeglice, na kraju je nadopunjena okrutnim slikama koje dehumaniziraju Palestince.


Basma Alsharif, Mahasen Nasser-Eldin, Shuruq Harb i Oraib Toukasn su redateljice palestinskih korijena koje u svojim filmovima propituju društvene i političke okolnosti sredine koja ih je formirala. Različitim temama i pristupom dotiču se i samog medija slike, njezinog čitanja i prevođenja.
Borba je još uvijek prisutni motiv, zato što borba još uvijek traje, ali uz nju se razvija jedan čitavi mikrokozmos prizora svakodnevice koja svaki dan ispočetka postavlja život na noge i resetira događaj od prije kojeg sata.

Kroz lutanje ulicama pojasa Gaze ili Jeruzalema, ilegalnih trans partija i Skype-razgovora autorice plasiraju slike koje sve više upućuju na pitanje:
"Što točno ne možete vidjeti u onome što ja vidim?"

Program je kurirala Hrvoslava Brkušić.

Basma Alsharif 
Kućni filmovi serija iz Gaze: Prizori tuđeg stradanja (2013, 24')

Film Kućni filmovi serija iz Gaze upoznaje nas s pojasom Gaze kao mikrokozmosom propasti civilizacije. U pokušaju da opiše svakodnevicu mjesta koje se bori za najosnovnija ljudska prava, ovaj video traži domaću perspektivu teritorija koji je kompliciran, zapušten i koji je potpuno nemoguće odvojiti od njegovog političkog identiteta.

Mahansen Nasser Eldin
Tihi prosvjed: Jeruzalem 1929 (2019, 20')

26. listopada 1929. palestinske su žene pokrenule svoj ženski pokret. Otprilike 300 žena iz cijele Palestine okupilo se u Jeruzalemu. Održale su tihi prosvjed kroz konvoj automobila u znak protesta protiv pristranosti britanskog visokog povjerenika protiv Arapa u Buraqovom ustanku. Ovo je njihova priča tog dana.

Shuruq Harb
Bijeli slon (2018, 12')

Na temelju videa iz 1990-ih pronađenih na internetu, Shuruq Harb zamišlja tok svijesti palestinske tinejdžerice i njezine brige oko prijateljstva i romanse u političkoj klimi sporazuma iz Osla. Polu-autobiografska inspiracija filma ulazi u napetost sa svojim izvorima izraelske pop-kulture: Zaljevskim ratom, Prvom intifadom i trance glazbenom scenom koja u Tel Avivu nudi mladim Tsahal vojnicima priliku za dekompresiju. Redateljica nudi kritički pogled na ovu kulturu čije iskrivljeno zrcalo otežava autoidentifikaciju mladima u razvoju.

Oraib Toukan
Kad se stvari dogode (2017, 28')

Film se temelji na Skype razgovorima sa stanovnicima Gaze koji su stajali iza slika koje su se prenosile s ekrana na ekran u izraelskom napadu na Gazu 2014. godine. Film istražuje lice žalosti i tuge - njegovo digitalno utjelovljenje, prijenos i reprezentaciju. Pita se kako se pogled kanalizira digitalno i kako empatija putuje. Što je zapravo gledanje patnje "na daljinu"? Tko je "lokalac" u reprezentaciji rata? A kakvo je ponašanje i politička ekonomija slike rata?

 

Ulaznice se mogu kupiti u Kinoteci u radno vrijeme blagajne u Kordunskoj 2 ili online na www.ulaznice.hr. Članovi Kratke baze imaju pravo na besplatan ulaz na projekcije iz ciklusa "Iz Kratke baze 25 FPS-a: Vizije", a više o članstvu potražite na stranicama https://kratkabaza.25fps.hr.

Mjesečni program "Vizije: Iz Kratke baze 25 FPS-a" posvećen je autorima i djelima koji su istraživanjem mogućnosti filmskog jezika pomicali granice medija te ponudili novu perspektivu onoga što sedma umjetnost može biti. Od 2020. godine realizira se u partnerstvu s Centrom za kulturu i film Augusta Cesarca.

Veliko hvala svim autoricama i Danielli Shreir.